26-01-10

Geld terug

Geld terug voor te duur aardgas

25/01/2010 - Sommige gasleveranciers rekenen hun klanten te hoge prijzen aan. sp.a staat aan de kant van de consument. “We gaan de mensen helpen om hun geld terug te krijgen”, zegt Renaat Landuyt. Een aantal grote gasleveranciers hebben afgesproken om hun prijzen kunstmatig hoog te houden. Daardoor betalen mensen al jaren te veel voor hun aardgas. Dat zegt energiewaakhond CREG. De leveranciers zouden in 2007 plots een andere marktindex zijn gaan gebruiken, die de facturen de hoogte in joeg. De Raad voor de Mededinging heeft een onderzoek geopend naar de betrokken bedrijven. Volgens De Standaard gaat het om de grootste spelers op de markt: Electrabel, SPE-Luminus en Distrigas.

“Gedupeerden van deze gasleveranciers moeten hun geld terugkrijgen”, zegt sp.a-Kamerlid Renaat Landuyt. “Boetes volstaan niet. Ze maken het leed dat deze feitelijke monopolisten veroorzaakt hebben, niet ongedaan. sp.a staat aan de kant van de consumenten en wil hen helpen hun geld terug te krijgen. Alleen zal ze dat misschien niet lukken, maar samen krijgen we meer gedaan.”

sp.a zal consumenten die te veel betaald hebben voor hun aardgas, een model bezorgen van een aangetekende ingebrekestelling. Dat kunnen ze naar hun leverancier sturen. Nog volgens Landuyt is het nodig dat justitie dit dossier met ernst aanpakt.

Electrabel alleen al gaat er prat op aardgas te leveren aan 2,15 miljoen klanten. Tegen Electrabel en SPE-Luminus loopt al een groot onderzoek naar prijsmanipulatie. In 2009 nam de Raad voor de Mededinging tienduizenden documenten in beslag bij de twee bedrijven. Meer informatie over de vaak oneerlijke prijspolitiek van Electrabel vind je op de website Electrawatch.be.

 

http://www.s-p-a.be/nationaal/nieuws/nieuws/nieuwsitem.asp?iID=19859

-------

Sp.a-kamerlid Renaat Landuyt zou zich ook vragen moeten stellen over de talrijke klachten van de Electrabel-klanten die steeds op dezelfde manier 'behandeld' worden.

'Aha, mijnheer of mevrouw wil niet betalen ?  We sluiten de gas en de electriciteit af en als dat niet helpt dan sturen we er een deurwaarder op af.  Voor ons bestaan er geen klachten die moeten onderzocht worden.   Een ombudsman Energie ?  Nooit van gehoord.  En als de regering het ons durft lastig maken dan draaien we de geldkraan dicht.  WIJ zijn hier de baas in België!'

01:27 Gepost door Jan Boeykens in Actualiteit | Permalink | Commentaren (1) | Tags: consument, aardgas, electrabel, geld terug |  Facebook |

Commentaren

Uw email werkt niet, dus via dit... Beste,

verleden woensdag werd mijn electriciteit en gas afgesloten. Na overbodig heen- en weergebel (overbodig omdat de communicatie tussen Elektrabel en Sibelga op niets trok) en het verlies van al mijn belkrediet, is nog altijd niets in orde. Ondertussen zijn er bij mij leidingen gebarsten. Ze weigeren om deftig mijn aanvraag voor een leveringscontract voor zowel aardgas als ook electriciteit te bewerken. Elke dag bel ik zo'n 6 keer vanuit de telefoon van vrienden naar beide bedrijven en telkens vertellen ze me dat ik de andere moet bellen. Nu blijkt dat ik pas vrijdag een afspraak voor de opening van mijn gasmeter kan vragen omdat dat dossier "in bewerking" is. Ik leef in mensonwaardige omstandigheden, geen licht, geen verwarming, niks, omdat ZIJ hun werk niet doen! En als ik nu al op zn minst elektriciteit wil, moet ik TWEE keer betalen voor de opening van de twee meters omdat het, door HUN schuld, niet tegelijk kan (tenzij vanaf volgende week maar heeft u al eens 2 weken zonder stroom en gas geleefd?). Kan ik de betaling van één van die 2 afspraken weigeren? Immers is het HEN schuld dat het niet in één keer kan.

Ik heb net nog eens naar Sibelga gebeld, razend en huilend, en vroeg of tenminste de elektriciteitsmeter open kan. Ja hoor, VRIJDAG! En als ik de betaling van die door HUN fout nodige 2de afspraak weiger, krijg IK natuurlijk de boete. Mevrouw vroeg of dat zo in orde voor mij is. Wat denkt u, is dat zo in orde? Nog één zo'n gesprek en ik word krankzinnig.

Met vriendelijke groeten
Anna Matheis

Gepost door: Anna Matheis | 16-02-10

De commentaren zijn gesloten.