23-02-09

Energie: Belgische politiek is te corrupt om te voorzien in een ombudsdienst


f301102dDe federale ombudsdienst energie: een lijdensweg van tien jaar en nog altijd geen ombudsman !

De federale ombudsdienst energie: een lijdensweg van tien jaar en nog altijd geen ombudsman !

Persberichten Klimaat, energie en milieu

Commissie voor het Bedrijfsleven, het Wetenschapsbeleid, het Onderwijs, de Nationale wetenschappelijke en culturele instellingen

Dinsdag 3 februari 2009

CD&V kamerlid Katrien Partyka is erg teleurgesteld dat energieconsumenten na tien jaar nog altijd in de kou staan.

Bij het begin van de vrijmaking van de energiemarkten werd tien jaar geleden al de noodzaak ingezien van een ‘ombudsdienst energie’. Deze zou consumenten bijstaan en bemiddelen met energieleveranciers (wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt).

Het was de bedoeling dat de consumenten met klachten over facturen, vertragingen, onduidelijke vergoedingen, dubieuze handelspraktijken…. terecht zouden kunnen bij de ombudsdienst. Onder de paars-groene regering werd de dienst nooit opgericht.

Ook daarna werd geen prioriteit gegeven aan het oprichten van de ‘ombudsdienst energie’, niettegenstaande de vrijmaking van de energiemarkten in Vlaanderen (2003) en in Brussel en Wallonië (2007). Pas op 16 maart 2007 werd de wetgeving aangepast. Er zou een uniek loket komen zowel voor de regio’s als voor de federale overheid. Er werd ook in een budget voorzien.

In 2008 rezen er problemen bij de aanwerving van de ombudsmannen: het bleek nagenoeg onmogelijk om valabele kandidaten te vinden die voor hun eventuele aanwerving géén drie jaar in de energiesector hadden gewerkt (de zogenaamde “afkoelingsperiode” om de objectiviteit van de ombudsdienst te garanderen).

Selor startte in het najaar van 2008 een tweede poging tot aanwerving. Minister Magnette vond het toen niet nodig de “afkoelingsperiode” van drie jaar te schrappen.

Uit het antwoord van de minister aan Katrien Partyka blijkt nu dat er wel een Nederlandstalige geslaagd is voor de selectie, maar géén Franstalige. Een nieuwe aanwervingsprocedure voor een Franstalig ombudsman zou misschien na Pasen kunnen starten. Het college van ombudsmannen kan hierdoor niet van start gaan (dit zou immers moeten bestaan uit een Nederlands- en een Franstalige).

Katrien Partyka: “Ik ben erg teleurgesteld dat er nog steeds geen ‘ombudsdienst energie’ is. Consumenten blijven in de kou blijven staan met hun klachten en problemen. De minister van energie moet absolute prioriteit geven aan de aanwerving van de ombudsman - desnoods zonder de afkoelingsperiode - om een eind te maken aan dit slecht vervolgverhaal.”

Federale Ombudsdienst Energie: een eindeloze lijdensweg


De winst van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro

De operationele winst (EBITDA) van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro, een stijging van 21,7%. Dat staat in de gedetailleerde jaarrekeningen van de energiemultinational Suez, het moederbedrijf van Electrabel.
Suez betaalt minder belastingen dan ooit tevoren. Terwijl de consumenten 21% BTW op hun energie aangerekend krijgen, komt Suez er veel goedkoper van af. De energiegigant betaalt 11,3% belastingen op haar winsten.
De aandeelhouders van Suez doen een goede zaak. De dividenden stegen met 70% op 3 jaar tijd. In 2007 keerde Suez maar liefst 1,96 miljard euro uit aan de aandeelhouders. Daar bovenop werden ook nog eens voor 1,15 miljard euro eigen aandelen ingekocht. In totaal krijgen de Suez-aandeelhouders 3,11 miljard euro uitgekeerd.

Bron: PVDA-nieuws

- video filmpje ElectraBrol te bekijken
- Energiecampagne - Petitie - Brochure - Getuigenissen - Energieplan - Electrabel files
- Verander van leverancier in Vlaanderen
- Verander van leverancier in Brussel
- Klachtenformulier om klacht in te dienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling
- Petitie Testaankoop voor een collectieve vordering
- Testaankoop - 'klachten electrabel'
- Vlaamse Ombudsdienst

Uw klacht over Electrabel: electrabel.klachten@web.nl

Foto: Procureur Bourlet - In België draait alles vierkant. Sinds de zaak Dutroux is de situatie er alleen maar op verslechterd.

15:56 Gepost door Jan Boeykens in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: belgie te corrupt voor ombudsdienst |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.