02-10-08

Actie '1000 klachten over Electrabel' (64)


large_454001Aangetekend

Antwerpen, 1.10.2008

IMEA
Brusselsesteenweg 199
9090 Melle

Geachte Heer,

Uw ref: A&T/2008/DR 277 707
De referentie die u als 'mijn' referentie opgaf: DROP - 5414488 20037007926

Hartelijk dank voor uw schrijven van 18.8.2008 waarin u zogezegd mijn referentie opgaf terwijl ik nooit met u correspondeerde en dus nooit een referentienummer kon opgeven.

In uw brief kondigt u mij de stopzetting van het leveringscontract door Electrabel aan.

Ik heb mijn contract met Electrabel reeds een jaar of twee geleden per aangetekende brief aan Electrabel opgezegd maar ik kreeg nooit geen antwoord.

Het verbaast mij dan ook dat u me nu plotseling schrijft dat mijn leveringscontract met Electrabel wordt stopgezet en dat u mijn 'sociale leverancier' wordt.

U schrijft mij ook dat er een 'budgetmeter wordt geplaatst mochten er betalingsproblemen ontstaan gedurende de periode dat ik als klant aan Imea wordt toegewezen'.

Ik weet echter totaal niets van mijn 'toewijzing als klant aan Imea'.

Heeft dit soms te maken met de vele telefoontjes en brieven waarmee mijn huisbaas door Electrabel onder druk wordt gezet en waarin gedreigd wordt met het plaatsen van een 'budgetmeter' die mijn huisbaas achteraf zou mogen betalen ? Handelt u soms in opdracht van Electrabel ?

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Lydie Borgmans


De winst van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro

De operationele winst (EBITDA) van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro, een stijging van 21,7%. Dat staat in de gedetailleerde jaarrekeningen van de energiemultinational Suez, het moederbedrijf van Electrabel.
Suez betaalt minder belastingen dan ooit tevoren. Terwijl de consumenten 21% BTW op hun energie aangerekend krijgen, komt Suez er veel goedkoper van af. De energiegigant betaalt 11,3% belastingen op haar winsten.
De aandeelhouders van Suez doen een goede zaak. De dividenden stegen met 70% op 3 jaar tijd. In 2007 keerde Suez maar liefst 1,96 miljard euro uit aan de aandeelhouders. Daar bovenop werden ook nog eens voor 1,15 miljard euro eigen aandelen ingekocht. In totaal krijgen de Suez-aandeelhouders 3,11 miljard euro uitgekeerd.

Bron: PVDA-nieuws

- video filmpje ElectraBrol te bekijken
- Energiecampagne - Petitie - Brochure - Getuigenissen - Energieplan - Electrabel files
- Verander van leverancier in Vlaanderen
- Verander van leverancier in Brussel
- Klachtenformulier om klacht in te dienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling
- Petitie Testaankoop voor een collectieve vordering
- Testaankoop - 'klachten electrabel'

We zijn dringend op zoek naar medewerkers om de vele brieven met klachten te kunnen beäntwoorden en om Electrabel en de politici die in de Electrabel-besturen zetelen, het vuur aan de schenen te leggen.

11:32 Gepost door Jan Boeykens in Actualiteit | Permalink | Commentaren (4) | Tags: klachten electrabel |  Facebook |

Commentaren

zware boete
Pas maar op dat Electrabel je geen zware boete laat betalen omdat je het leveringscontract met Electrabel zogezegd zelf hebt verbroken 'door naar een andere leverancier over te stappen' terwijl Eectrabel het zelf achter je rug geregeld heeft !
Die gasten zijn, met de zegen van deze regering die op zoek is naar geld om de Fortys-putten in haar begroting te vullen, tot alles in staat !


Consumentenorganisatie Test- Aankoop heeft dit jaar al honderden klachten gekregen over contracten van Electrabel. Vaak kregen de consumenten zware boetes van het energiebedrijf, zogezegd omdat ze naar een andere leverancier overgestapt waren terwijl ze, vaak zonder het te beseffen, een contract met Electrabel gesloten hadden.

Het probleem zit hem volgens Test- Aankoop meestal bij de verkoop op afstand. Electrabel belt vaak potentiële klanten op met de vraag of ze een contract voor de levering van stroom of aardgas willen afsluiten.

Vaak is aan zo’n contract een kleine korting verbonden. Zegt de consument aan de telefoon toe, dan krijgt die een paar dagen later een document toegestuurd waarin de voorwaarden van het contract beschreven staan. Wie toch geen contract met Electrabel wil, moet dan een deel van het document invullen en binnen een bepaalde termijn terugsturen naar het bedrijf.

“Vaak denken mensen dan dat ze geen contract gesloten hebben, en gaan ze bij een andere leverancier aankloppen”, zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. “Sommige consumenten getuigden hoe ze drie maanden abonnementsgeld moesten betalen wegens contractbreuk. Vaak liepen die boetes op tot honderden euro’s.

Daarom vragen wij dat Electrabel weer met gewone contracten zou werken, zodat je als klant tenminste duidelijk ziet dat je getekend hebt.”

Electrabel zegt dat zijn verkooptechnieken volledig conform de wet op de handelspraktijken zijn. “Ook andere leveranciers maken gebruik van verkoop op afstand”, zegt woordvoerster Lut Vande Velde. “Maar wij staan altijd open voor suggesties van onze klanten over de contracten.” Bron: De Morgen

Gepost door: Hedwig | 02-10-08

Testaankoop
Het Nieuwsblad, 12/02/2008

2.400 klachten over energieleveranciers bij Test-Aankoop


BRUSSEL - Ongeveer een jaar nadat de energiemarkt in Brussel en Wallonië geliberaliseerd is, heeft Test-Aankoop al 8.000 vragen gekregen, waaronder 4.480 aanvragen tot tariefsimulatie en meer dan 2.400 klachten over de belangrijkste energieleveranciers. Dat laat de verbruikersorganisatie dinsdag weten.

De klachten van klanten hebben voornamelijk betrekking op energieleveranciers Electrabel (33 procent), Essent (18 procent), Luminus (18 procent), Nuon (6 procent), Lampiris (4 procent) en de intercommunales. De klachten gaan vooral over foutieve of te hoge facturen (38 procent), het veranderen van leverancier (19 procent), de door de energieleverancier geleverde diensten (16 procent) en de prijzen (13 procent).

Dat het merendeel van de klachten betrekking heeft op Electrabel, moet volgens de energieleverancier in het juiste perspectief geplaatst worden. "Electrabel vertegenwoordigt 60 procent van de energiemarkt", luidt het. Dat het aantal vragen om informatie gestegen is, is volgens Electrabel te wijten aan de liberalisering van de energiemarkt, waardoor die een complexer karakter gekregen heeft.

BELGA

Gepost door: Hedwig | 02-10-08

Greenpeace wil dat overheid 'onterechte' winsten Suez-Electrabel terugvordert De Standaard - 4 oktober 2008 | Bron: belga

De 250 miljoen die de federale regering in het kader van de begroting 2008 wil innen bij de producenten van kernenergie, is volgens milieuorganisatie Greenpeace 750 miljoen euro te weinig. Suez-Electrabel boekt volgens Greenpeace jaarlijks namelijk 1 miljard onterechte winsten. 'De elektriciteitsproducent blijft de Belgische markt gebruiken als een melkkoe', stelt Greenpeace zaterdag in een persbericht.
De ministerraad heeft vrijdag het licht op groen gezet voor een wetsontwerp dat de inning van 250 miljoen euro regelt ten laste van de producenten van kernenergie.

Die 250 miljoen euro is veel te weinig, meent Greenpeace. 'De 250 miljoen staan in schril contrast met de gigantische onterechte winsten die Suez jaarlijks maakt.'

Volgens de milieuorganisatie maakt Suez jaarlijks 'een onterechte winst van minstens één miljard euro'. Daarmee investeert het bedrijf volgens Greenpeace in 'vervuilende steenkool- en kernenergie in het buitenland'.

Greenpeace eist 'een volledige recuperatie van deze winsten'. Dat geld moet dan geïnvesteerd worden in energie-efficiëntie en hernieuwbare energie. De organisatie wil ook dat de regering een deel van de onrechtmatige winsten ter beschikking stelt van Belgische gezinnen die investeren in energiebesparende maatregelen.

Het volledig terugvorderen van de 'onrechtmatige winsten van Suez-Electrabel' zou volgens Greenpeace een vierdubbele winst opleveren: een schoner milieu, een betere werkende markt, een lagere energiefactuur en meer tewerkstelling dankzij de nieuwe investeringen.
hrt

Gepost door: Hedwig | 05-10-08

Klachten slecht afgehandeld
De Telegraaf vr 31 okt 2008, 13:31
Energiebedrijven handelen klachten slecht af

DEN HAAG (AFN) - Consumenten zijn nog steeds ontevreden over de manier waarop grote energiebedrijven klachten afhandelen. Alleen Essent haalt dit jaar, voor het eerst in drie jaar, een voldoende.

Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Gemiddeld scoren de energiebedrijven met hun klachtenafhandeling een 5,2 op een schaal van 10. De NMa roept de energiebedrijven op tot verbetering.
“De klanten zijn minder ontevreden, maar er moet voor de energiebedrijven bij hun verbeteringen nog een schep bovenop”, aldus NMa-bestuursvoorzitter Pieter Kalbfleisch vrijdag. De bedrijven hebben laten weten mee te willen werken door een verbeterplan op te stellen.

Gepost door: Elie | 31-10-08

De commentaren zijn gesloten.