08-04-08

Actie '1000 klachten over Electrabel' (52)


large_454001Van: Willy WAUTERS
Verzonden: maandag 7 april 2008 21:12:27
Aan: Yves_Goossen@hotmail.com
Bijlage: ELECTRABE...doc (45,7 KB), ELECTRABE...doc (26,7 KB), ELECTRABE...doc (27,7 KB)

Geachte, Ik stuur u in bijlage ter info de (aangetekende) briefwisseling die ik gevoerd heb met Electrabel.
Vooral mijn brief van heden 7 april is het meest gedocumenteerd en zal u een goed kijkvenster geven over wat ik op zijn minst gezegd onfrisse praktijken vind van Electrabel.

Ik breng u dit onder de aandacht omdat ik onlangs uw website heb leren waarderen. Verder ook omdat ik mij, net als zovele andere consumenten, gegijzeld voel door het machtsmisbruik van deze energiegigant, die er een bijzondere manier van debiteurenadministratie op na houdt, waarin de klant die een standpunt wil afdwingen,gewoon verder in het ongewisse wordt gehouden, maar wel voortdurend de dreiging van een begrenzer boven het hoofd hangt.
Ik bemerk ook dat men zich contractueel beslissingen toeëigent, die ik eerder van een Vrederechter zou verwachten, waardoor men ook nog eens eigengereid optreedt.

Ik dank u alvast voor uw aandacht!

Vriendelijke groet.

Willy Wauters
Fortenstraat 91
9250 WAASMUNSTER
tel.: 052.47.66.46


De winst van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro

De operationele winst (EBITDA) van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro, een stijging van 21,7%. Dat staat in de gedetailleerde jaarrekeningen van de energiemultinational Suez, het moederbedrijf van Electrabel.
Suez betaalt minder belastingen dan ooit tevoren. Terwijl de consumenten 21% BTW op hun energie aangerekend krijgen, komt Suez er veel goedkoper van af. De energiegigant betaalt 11,3% belastingen op haar winsten.
De aandeelhouders van Suez doen een goede zaak. De dividenden stegen met 70% op 3 jaar tijd. In 2007 keerde Suez maar liefst 1,96 miljard euro uit aan de aandeelhouders. Daar bovenop werden ook nog eens voor 1,15 miljard euro eigen aandelen ingekocht. In totaal krijgen de Suez-aandeelhouders 3,11 miljard euro uitgekeerd.

Bron: PVDA-nieuws

video filmpje ElectraBrol te bekijken
Energiecampagne - Petitie - Brochure - Getuigenissen - Energieplan - Electrabel files
Verander van leverancier in Vlaanderen
Verander van leverancier in Brussel
Klachtenformulier om klacht in te dienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling

13:28 Gepost door Jan Boeykens in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Senator Schelfhout - Klachten Electrabel Van: Yves Goossen (yves_goossen@hotmail.com)
Verzonden: dinsdag 8 april 2008 11:20:40
Aan: schelfhout@senators.senate.be
CC: eco.inspec.fo@economie.fgov.be; temmerman@senators.senate.be; tony.van.parys@skynet.be; guy.swennen@skynet.be; info@groen.be; vl.parlm@groen.be; prv.antwerpen@groen.be


Antwerpen, 8 april 2008

Senator Schelfhout

Geachte Mevrouw Schelfhout,

Betreft: klachten electrabel


Sinds ik van U en van Tony Van Parys een antwoord mocht ontvangen, is er jammer genoeg niets veranderd inzake de klachten rond Electrabel.

Zoals ik U misschien al schreef, zien heel wat van de duizenden slachtoffers van 'vergissingen' van Electrabel op tegen een langdurige klachtenprocedure.
Zij willen op de eerste plaats hun geld terug zien.

Ik hoop dan ook dat er een politieke regeling wordt uitgewerkt die ervoor zorgt dat machtige multinationals zoals Electrabel verplicht worden om hun 'vergissingen' onmiddellijk recht te zetten en hun slachtoffers voor de geleden schade te vergoeden.

Tussen haakjes waar blijft die ombudsman energie eigenlijk ?

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Met de meeste hoogachting,


Yves Goossen
http://electrabel-klachten-plaintes.skynetblogs.be/

PS. In bijlage zend ik U een kopie van de klacht van de heer Willy Wauters.


-------------

________________________________
From: willy.f.g.wauters
To: Yves_Goossen@hotmail.com
Subject: Klachten Electrabel
Date: Mon, 7 Apr 2008 22:22:45 +0200

Geachte,


Ik stuur u in bijlage ter info de (aangetekende) briefwisseling die ik gevoerd heb met Electrabel.
Vooral mijn brief van heden 7 april is het meest gedocumenteerd en zal u een goed kijkvenster geven over wat ik op zijn minst gezegd onfrisse praktijken vind van Electrabel.

Ik breng u dit onder de aandacht omdat ik onlangs uw website heb leren waarderen.
Verder ook omdat ik mij, net als zovele andere consumenten, gegijzeld voel door het machtsmisbruik van deze energiegigant, die er een bijzondere manier van debiteurenadministratie op na houdt, waarin de klant die een standpunt wil afdwingen, gewoon verder in het ongewisse wordt gehouden, maar wel voortdurend de dreiging van een begrenzer boven het hoofd hangt.

Ik bemerk ook dat men zich contractueel beslissingen toeëigent, die ik eerder van een Vrederechter zou verwachten, waardoor men ook nog eens eigengereid optreedt.

Ik dank u alvast voor uw aandacht!

Vriendelijke groet.


Willy Wauters
Fortenstraat 91
9250 WAASMUNSTER
tel.: 052.47.66.46

Gepost door: Yves | 08-04-08

Nederlandse klachten over Electrabel Klantenbinding voorop bij energiegigant Electrabel


De overname van Cogas door Electrabel, net een jaar geleden, heeft nog niet geleid tot een vermindering van het aantal klachten. Uit een recent rapport van toezichthouder DTe blijkt dat die relatie met de klant slecht is.

Er bestaat grote onvrede over de wijze waarop Cogas/Electrabel reageert op klachten. Op praktisch alle onderdelen krijgt Cogas een slecht rapportcijfer.

De woordvoerster van Electrabel constateert overigens dat Cogas al bij de overname behoorde tot de 'best presterende energiebedrijven van Nederland'. " Dat willen wij op zijn minst zo houden en waar mogelijk verbeteren. Een punt waar wij denken het nog beter te gaan doen is de servicegerichtheid. Daar hebben we de afgelopen tijd sterk op ingezet. Zo zijn achterstanden weggewerkt en worden vragen sneller beantwoord."

De splitsing van Cogas in een netwerkdeel (Cogas) en een bedrijf dat de stroom en het gas levert (Electrabel) is voor de consument welhaast onopgemerkt gebleven. Op de rekeningen staat nog gewoon de naam van Cogas en de standen van de meters kunnen nog gewoon via de website van Cogas doorgegeven worden.

Toch zou de splitsing van Cogas zou in het belang moeten zijn van de klanten, zo was vooraf het uitgangspunt van de beleidsmakers in Den Haag. Op 'termijn' zou dit kunnen leiden tot lagere tarieven, zo werd in oktober vorig jaar, toen de 'deal' werd beklonken, min of meer in het vooruitzicht gesteld.

Maar de klanten moeten nog even geduld hebben, want vooralsnog is er geen zicht op lagere energielasten. Integendeel, de energieleveranciers hebben onlangs als gevolg van de stijging van de olieprijzen aangekondigd dat de gastarieven per 1 januari 2008 weer omhoog gaan.

Wie denkt voor zijn energie bij een andere leverancier goedkoper uit te zijn, heeft als gevolg van de liberalisering en de daarmee gepaard gaande vrije concurrentie de vrijheid om over te stappen, mits hij geen langdurig contact heeft afgesloten. Een woordvoerster van Electrabel wijst er op dat de prijzen worden vastgesteld op basis van de ontwikkeling van kosten. De hoogte daarvan wordt grotendeels bepaald door de brandstoffen voor de centrales, maar de sterk toegenomen onderlinge concurrentie tussen energiebedrijven speelt een belangrijke rol. "En als mensen niet tevreden zijn, kunnen zij naar een ander energiebedrijf overstappen", constateert de woordvoerster.

Van dit zogeheten switchen wordt, zo blijkt uit onderzoek, niet op grote schaal gebruik gemaakt. Veel klanten zien daar vanaf wegens de administratieve rompslomp en de relatief geringe winst die daarmee wordt geboekt. Electrabel/Cogas doet er alles aan om haar klanten met aantrekkelijke aanbiedingen aan zich te binden. "Dat kunnen langetermijncontracten zijn met iets lagere tarieven, maar dat hoeft natuurlijk niet. De klant maakt zelf uit wat het beste bij hem/haar past."

Hoewel Electrabel een goed renderend bedrijf is dat jaarlijks miljarden euro's winst maakt, ziet het er niet naar uit dat een deel van het resultaat wordt benut om de energietarieven minder te verhogen, gelijk te houden of zelfs te verlagen. Electrabel hanteert marktconforme tarieven en heeft op grond daarvan geen plannen om het gas en de elektriciteit goedkoper te maken. Electrabel is met 4710 megawatt opgesteld productievermogen de grootste producent van elektriciteit in Nederland. Om duurzaam en vooral milieuvriendelijk te blijven produceren moet er veel geld worden geïnvesteerd in de modernisering en vergroting van de productiecapaciteit. Daar gaat het grootste deel van de winst inzitten. Zo wordt er 400 miljoen euro gestoken in de bouw van twee gasgestookte energiecentrales op de bestaande Electrabel-vestiging in Lelystad.

Bron: Tubantia
30 oktober 2007

Gepost door: Yves | 08-04-08

Senator Schelfhout (CD&V) - Klachten Electrabel - Antwoord Van: Els Schelfhout
Verzonden: dinsdag 8 april 2008 11:25:59
Aan: Yves Goossen (yves_goossen@hotmail.com)


Geachte heer,

Wij zijn hiermee bezig.
U mag eerstdaags uitgebreid antwoord verwachten.


Met vriendelijke groeten,

Els Schelfhout
Senator

Paleis van de Natie
Natieplein 1
1009 Brussel
België

T +32 2 501 76 88
F +32 2 511 50 64

schelfhout@senators.senate.be
http://www.elsschelfhout.be

Gepost door: Yves | 08-04-08

De commentaren zijn gesloten.