26-03-08

Een (voorlopig) goede afloop


large_454001From: paul.dauwe
To: yves_goossen@hotmail.com
Subject: RE: Electrabel klachten faktuur
Date: Tue, 25 Mar 2008 20:18:08 +0100

Geachte,

Intussen heb ik zowel van Electrabel (na telefonisch onderhoud, met overeenkomst van te betalen bedrag) als van Binnenlandse Zaken een positief bericht mogen ontvangen.

Met deze hoop ik dat deze zaak is opgelost.

Alvast bedankt voor uw support in deze affaire.

Hoogachtend,
PAUL DAUWE

---------------------

Geachte Heer Dauwe,
Beste Paul,

Bedankt voor uw bericht dat ik op onze blog zal plaatsen om de mensen die de wanhoop nabij zijn een beetje moed te geven.

Indien er nog problemen moesten zijn, neem dan gerust opnieuw contact met ons op.

Groeten,

Yves
http://electrabel-klachten-plaintes.skynetblogs.be/


Uit heel wat klachten die op deze blog werden gepubliceerd blijkt dat de mensen die telefonisch contact opnemen met de diensten van Electrabel, van het kastje naar de muur worden gestuurd. Men is ook dikwijls niet op de hoogte van het dossier, mensen ontvangen geen informatie en worden afgescheept of zelfs belachelijk gemaakt. Ook gebeurt het dat Electrabel soms schriftelijk laat weten dat de zaken geregeld zijn terwijl dit niet het geval is en men achteraf soms opnieuw te betalen facturen in verband met zogezegde achterstallige betalingen binnenkrijgt. Men zou het bijna een perverse vorm van klantenbinding kunnen noemen.

De journalist van de VTM-Nieuwsdienst die een reportage wilde maken rond de klachten over Electrabel schreef ons: 'Waarom zouden de mensen die 25% te veel betaald hebben op hun voorschot, niet naar Electrabel blijven bellen als ze daarmee uiteindelijk een kwart minder moeten betalen' (zie de publicatie van 15.3.2008 met als commentaar toegevoegde 'discussie' op deze blog).
Wij geven echter de raad om steeds met aangetekende brieven te werken zodat men tenminste bewijzen in handen heeft. Aangetekende brieven met het bewijs van betaling, kan men gebruiken indien het uiteindelijk tot een rechtszaak zou komen waarbij men zijn te veel betaalde geld terugvordert.

Dien ook steeds per aangetekende brief een klacht in bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, WTCIII - Simon Bolivarlaan, 30 - 1000 Brussel (zie formulier terzake op deze blog d.d. 25-3-2008 dat men bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling kan opvragen - Tel/Fax: 02/277 54 52 - Eco.inspec.fo@economie.fgov.be).

Als men uiteindelijk verplicht wordt om het betwiste bedrag toch te betalen omdat Electrabel er anders mee dreigt om de electriciteit en gas af te sluiten (wat tijdens deze koude winterdagen niet kan), voeg er dan de mededeling 'onder voorbehoud van alle rechten' aan toe zodat men het betaalde geld eventueel kan terugvorderen.

Indien de service bij Electrabel Consumers Solution (ECS) niet naar wens is, of de aangerekende voorschotfactuur te hoog worden geschat: Verander van leverancier. Een vergelijking van de leveranciers in Vlaanderen staat op de website van de VREG (http://www.vreg.be) en een vergelijking van de leveranciers in Brussel vindt u op http://www.brugel.be

00:40 Gepost door Jan Boeykens in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Contracten Electrabel Consumentenorganisatie Test- Aankoop heeft dit jaar al honderden klachten gekregen over contracten van Electrabel. Vaak kregen de consumenten zware boetes van het energiebedrijf, zogezegd omdat ze naar een andere leverancier overgestapt waren terwijl ze, vaak zonder het te beseffen, een contract met Electrabel gesloten hadden.

Het probleem zit hem volgens Test- Aankoop meestal bij de verkoop op afstand. Electrabel belt vaak potentiële klanten op met de vraag of ze een contract voor de levering van stroom of aardgas willen afsluiten.

Vaak is aan zo’n contract een kleine korting verbonden. Zegt de consument aan de telefoon toe, dan krijgt die een paar dagen later een document toegestuurd waarin de voorwaarden van het contract beschreven staan. Wie toch geen contract met Electrabel wil, moet dan een deel van het document invullen en binnen een bepaalde termijn terugsturen naar het bedrijf.

“Vaak denken mensen dan dat ze geen contract gesloten hebben, en gaan ze bij een andere leverancier aankloppen”, zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. “Sommige consumenten getuigden hoe ze drie maanden abonnementsgeld moesten betalen wegens contractbreuk. Vaak liepen die boetes op tot honderden euro’s.

Daarom vragen wij dat Electrabel weer met gewone contracten zou werken, zodat je als klant tenminste duidelijk ziet dat je getekend hebt.”

Electrabel zegt dat zijn verkooptechnieken volledig conform de wet op de handelspraktijken zijn. “Ook andere leveranciers maken gebruik van verkoop op afstand”, zegt woordvoerster Lut Vande Velde. “Maar wij staan altijd open voor suggesties van onze klanten over de contracten.” Bron: De Morgen

Gepost door: Jeroen | 26-03-08

De commentaren zijn gesloten.