23-03-08

Actie '1000 klachten over Electrabel' (47)


large_454001Van: nv Kapelleveld
Verzonden: vrijdag 21 maart 2008 21:19:53
Aan:Yves_Goossen@hotmail.com

Geachte,

Wij wonen nu  8 jaar in ons nieuw huis (open bebouwing met totale woonoppervlakte van 235 m², garage van 57 m² inbegrepen).

Ons huis wordt verwarmd met mazout a rato van +/- 2200 liter/jaar.

We hebben een zwembad (10x5m) dat wordt gebruikt van 1 mei tot 1 oktober (dus ongeveer 5 maanden) en waar de motor om het water te laten circuleren ongeveer 3000 kwh  op die periode verbruikt.
Het zwembad wordt verwarmd met een warmtepomp en deze noteert een verbruik van om en bij de 7000 kwh. Samen voor het zwembad maakt dat dus +/- 10 000 kwh  per zomer

Wij hebben echter vorig jaar  (augustus 2007)  een faktuur gekregen van electrabel  zijnde 4 016  euro (voor een verbruik van  28 500 kwh)....  dus hebben wij een huishoudelijk verbruik van bijna 20 000 kwh wat zowat neerkomt op 4 tot 5 maal een "normaal gezinsverbruik".

Daarbij komt nog dat wij 7 dagen op 7 werken en elke dag vanaf 16 u de deur uit zijn tot 's nachts  01.00 u...
Overdag zijn mijn vrouw en ik dan wel thuis maar aangezien onze woning volledig op de zuiderkant is gebouwd en wij allemaal vensters hebben tot op de grond hoeven wij in de dag heel zelden een licht aan te steken.

Wij hebben dat hoge electriciteitsvebruik aan electrabel gemeld...
Er is iemand langs gekomen en heeft de verschillende meters getest en "in orde" bevonden. Onze electricien heeft vervolgens alle lijnen gecheckt en uitgemeten en kon geen "lekkage" vinden.
Een andere moedige, jonge electricien deed de job nog es over en zonder resultaat.
Eandis/electrabel stelden een ENERGIE AUDITEUR voor (200 euro) en deze man is 3 weken geleden langs geweest.
Veel interesse voor energie had hij wel maar hééééél weinig interesse voor onze hoge electriciteitsrekening.

We staan nog altijd met de rug tegen de muur. Iedereen lacht ons uit.  Een 'gewone' woning'  met zo'n verbruik, dat is toch niet mogelijk ! Maar  wie, W I E  aub,  helpt ons ?

Wij zijn ten einde raad hoor.

Rony en Gerda  Swinnen-Goossens
Weg Messelbroek  38
3271 - Zichem - Scherpenheuvel


Van: Yves Goossen (yves_goossen@hotmail.com)
Verzonden: zaterdag 22 maart 2008 16:42:56
Aan: nv Kapelleveld
CC: eco.inspec.fo@economie.fgov.be; temmerman@senators.senate.be; schelfhout@senators.senate.be; tony.van.parys@skynet.be; info@groen.be; vl.parlm@groen.be; prv.antwerpen@groen.be; guy.swennen@skynet.be

Geachte Heer en Mevrouw,
Beste Rony en Gerda,

Hartelijk dank voor jullie klacht die we op onze blog 'Klachten Plaintes Electrabel' zullen plaatsen en waarvan we een copie aan de inspectiedienst enkele volksvertegenwoordigers zullen zenden.

Politiek gezien, is men echter maar matig geinteresseerd in dit onderwerp terwijl er vorig jaar toch meer dan 6.000 gekende klachten in verband met energiefacturen waren. Het doet enigszins denken aan de zaak Lernout en Hauspie waarin de duizenden slachtoffers aan hun lot worden overgelaten.
Senator Temmerman antwoordde ons dat zij onze informatie inzake klachten over energiefacturen aan het sp.a-studiebureau heeft overgemaakt.
We schreven, op aanraden van senator Temmerman, naar Bruno Tobback die het electrabel-dossier voor de sp.a mede opvolgt. We kregen tot nogtoe geen antwoord.
We contacteerden senator Schelfhout (Cd&V) die beloofde dat één van de CD&V-senatoren werk zou maken van deze zaak. Ook senator Tony Van Parys antwoordde ons. Nu de nieuwe regering die in haar regeringsverklaring niets over consumentenbescherming zegt, gevormd is, zou er enige beweging moeten komen bij de CD&V.
We namen contact op met Groen! dat electrabel fel bekritiseert, maar ontvingen voorlopig geen antwoord.

Ik stel voor dat je zelf ook een klacht indient bij de inspectie ( eco.inspec.fo@economie.fgov.be ).
Laat ons weten op welke manier deze klacht onderzocht en afgehandeld wordt want ik vind het vreemd dat we nog geen enkele reactie van deze inspectiedienst hebben gekregen alhoewel senator Temmerman (sp.a) ons ernaar heeft doorverwezen.

Denk er ook eens aan om van leverancier te veranderen. Een vergelijking van de leveranciers in Vlaanderen staat op de website van de VREG (http://www.vreg.be). Volg de vermelde regels (opzegging contract).

Hou ons op de hoogte van jullie dossier.

Met vriendelijke groet,

Yves
http://electrabel-klachten-plaintes.skynetblogs.be/

-----------------

De winst van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro

De operationele winst (EBITDA) van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro, een stijging van 21,7%. Dat staat in de gedetailleerde jaarrekeningen van de energiemultinational Suez, het moederbedrijf van Electrabel.
Suez betaalt minder belastingen dan ooit tevoren. Terwijl de consumenten 21% BTW op hun energie aangerekend krijgen, komt Suez er veel goedkoper van af. De energiegigant betaalt 11,3% belastingen op haar winsten.
De aandeelhouders van Suez doen een goede zaak. De dividenden stegen met 70% op 3 jaar tijd. In 2007 keerde Suez maar liefst 1,96 miljard euro uit aan de aandeelhouders. Daar bovenop werden ook nog eens voor 1,15 miljard euro eigen aandelen ingekocht. In totaal krijgen de Suez-aandeelhouders 3,11 miljard euro uitgekeerd.

Bron: PVDA-nieuws

video filmpje ElectraBrol te bekijken

12:42 Gepost door Jan Boeykens in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Commentaren

Klachtenformulier Algemene Directie Controle en Bemiddeling Formulier terugzenden (per post, fax of e-mail) naar :

Algemene Directie Controle en Bemiddeling
WTCIII - Simon Bolivarlaan, 30
1000 Brussel
Fax: 02/277 54 52

HYPERLINK "mailto:Eco.inspec.fo@economie.fgov.be" Eco.inspec.fo@economie.fgov.be

Klachten dient u schriftelijk in te dienen.

Hoe meer u precieze gegevens verstrekt in verband met uw klacht hoe beter uw klacht kan worden behandeld.
Klachten zonder duidelijke vermelding van de naam en het adres van de klager worden niet behandeld.

Uw gegevens worden opgenomen in een bestand van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, met het oog op het eventueel instellen van een onderzoek naar de naleving van de economische regelgeving.

In voorkomend geval kan uw klacht worden doorgegeven aan andere overheidsinstanties die bevoegd zijn voor het behandelen ervan.

Indien u niet wenst dat uw klacht wordt verstuurd naar een andere overheidsinstantie dan dient u hier het vakje aan te vinken.

Conform de bepalingen van de Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, beschikt u ten allen tijde over een recht op toegang en op verbetering van uw gegevens en heeft u het recht om u kosteloos te verzetten tegen de verwerking en de doorgifte van die gegevens. Hiertoe dient u zich schriftelijk te richten tot de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, Dienst Coördinatie, Simon Bolivarlaan 30 -1000 Brussel.

Ten persoonlijke titel
(uitsluitend rubriek 1 invullen)

Voor rekening van een andere persoon
(rubrieken 1 en 2 invullen)

1. Gegevens van de klager (dit zijn de contactgegevens van de consument, die klacht indient)

Naam
Voornaam
Straat
Nr. (+ busnr.)
Gemeente
Postcode
Land
Geboortedatum
Tel.
Fax
Gsm
E-mail

2. Gegevens van de tussenpersoon (dit zijn de contactgegevens van diegene die het formulier invult, bijv. een familielid, een vriend die het formulier invult om de consument, die klacht wil indienen, te helpen)

Naam
Voornaam
Straat
Nr. (+ busnr.)
Gemeente
Postcode
Land
Geboortedatum
Tel.
Fax
Gsm
E-mail

----

NADEEL

Heeft de klager financieel nadeel ondervonden ? (met andere woorden, heeft de klager geld verloren?)
Ja
Neen

Identificatie van de betrokkene onderneming Handelsbenaming (naam van de onderneming, van de winkel, enz.) Handelsactiviteit (bijv. verkoop van kleding, auto’s, enz.)
Straat, Nr (+ busnr.), Postcode, Gemeente, Land, Tel., Fax, E-mail

KBO-nr. (voorheen BTW-nr.) (niet verplicht in te vullen, maar helpt bij het behandelen van uw dossier. Dit nummer staat meestal vermeld op een factuur of een kasticket)

Beschrijving van de feiten

(Gelieve de voorziene ruimte bij voorkeur niet te overschrijden! Wees zo duidelijk en volledig mogelijk in uw beschrijving)
Indien echt nodig kunt U een bijkomende pagina toevoegen.


Ik ga ermee akkoord dat de persoonsgegevens van de belanghebbende aan de beklaagde kunnen meegedeeld worden indien de behandeling van het dossier dit vereist.

Ik geef geen toestemming om de persoonsgegevens van de belanghebbende aan de beklaagde mee te delen.


Bijlagen, Datum en handtekening

Gelieve hierbij kopieën van alle documenten te voegen die nuttig zijn voor de behandeling van uw dossier (bijv. kopie van reclame, kasticket of factuur, enz.)

Aantal bijlagen vermelden :

Gepost door: Yves | 25-03-08

Verwarring Troef bij afrekening aardgas [quote]Ik snap ook je bedoeling niet, maar wil je er wel attent op maken dat in de gefactureerde tussentijdse bedragen de BTW reeds inbegrepen is. Maak dan je rekensom eens opnieuw.[/quote]
Dat heb ik gisteren tot groot ongenoegen moeten vaststellen tijdens mijn discutie op

http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=15&t=9339&p=115402

Het zou minstens vermeld mogen worden op de afrekening en de tussentijdse facturen

De afrekening,:


http://img413.imageshack.us/my.php?image=intergemeandisaardgasdeck1.jpg

http://img441.imageshack.us/my.php?image=intergemeandisaardgasfalz1.jpg

Door hun manier van factureren krijgt men de indruk dat ze te weinig BTW hebben aangerekend.
Nu moet ik,met mijn excuses , gaan uitleggen wat er is misgegaan.

En vind ik nog geen verklaring voor,:

1124,15 - 5,00 - 636,35 = [color=blue]492,80 [/color](die 482,80 moet zijn) + btw 101,88 = [color=blue]594,86[/color]

Gepost door: ceurrrix | 29-03-08

Verwarring Troef bij afrekening aardgas Discutie moet discussie zijn,

en 594,86 moet 594,68 zijn

ik kan hier spijtig genoeg,precies geen fouten herstellen .

Gepost door: ceurrrix | 29-03-08

Verwarring Troef bij afrekening aardgas En vind ik nog geen verklaring voor,:

1124,15 - 5,00 - 636,35 = 492,80 (die 482,80 moet zijn) + btw 101,88 = 594,68
Wat zou kunnen betekenen dat er 10€ +21% btw =12,1€ teveel kan aangerekend zijn

12,1€ x zoveel klanten = ? ? ?

Gepost door: ceurrrix | 29-03-08

Hoge voorschotten bij Intergem Even vermelden,dat bij mijn vorige post
"Verwarring Troef bij afrekening aardgas"
,vermeld werd "En vind ik nog geen verklaring voor,:

1124,15 - 5,00 - 636,35 = 492,80 (die 482,80 moet zijn) + btw 101,88 = 594,68
Wat zou kunnen betekenen dat er 10€ +21% btw =12,1€ teveel kan aangerekend zijn

12,1€ x zoveel klanten = ? ? ?",
de fout is gevonden.
De vermelde 5 euro, moet niet afgetrokken worden,maar moet bijgeteld worden bij de 1124,15€
en dan klopt de rekening wel.

De fout werd me op het internet uitgelegd.
Bij telefonisch met Intergem werd enkel gezegd dat de afrekening juist was,maar waarom ze juist was kreeg ik niet te horen.
Dus heb ik heil gezocht op het internet .

Dat is dan afgehandeld.

Ik kan echter niet akkoord gaan met de vraag om
162,82€ voorschot te betalen.Ik heb de vorige periode een gemiddeld verbruik gehad van 113,85€/maand en vind een voorschot van 110€/maand voldoende,daar ik gepland heb mijn aardgas verbruik te verminderen met +/- 20%

De details van mijn afrekening,:
Even vermelden,dat bij mijn vorige post
"Verwarring Troef bij afrekening aardgas"
,vermeld werd "En vind ik nog geen verklaring voor,:

1124,15 - 5,00 - 636,35 = 492,80 (die 482,80 moet zijn) + btw 101,88 = 594,68
Wat zou kunnen betekenen dat er 10€ +21% btw =12,1€ teveel kan aangerekend zijn

12,1€ x zoveel klanten = ? ? ?",
de fout is gevonden.
De vermelde 5 euro, moet niet afgetrokken worden,maar moet bijgeteld worden bij de 1124,15€
en dan klopt de rekening wel.

Dat is dan afgehandeld.

Ik kan echter niet akkoord gaan met de vraag om
162,82€ voorschot te betalen.Ik heb de vorige periode een gemiddeld verbruik gehad van 113,85€/maand en vind een voorschot van 110€/maand voldoende,daar ik gepland heb mijn aardgas verbruik te verminderen met +/- 20%

De details van mijn afrekening,:
http://img441.imageshack.us/my.php?image=intergemeandisaardgasfalz1.jpg

grts




Gepost door: ceurrrix | 31-03-08

De commentaren zijn gesloten.