20-03-08

Actie '1000 klachten over Electrabel' (44)


large_454001Van: wim de smet
Verzonden: woensdag 19 maart 2008 9:50:56
Aan: yves_goossen@hotmail.com

Ik heb momenteel het volgend probleem met Electrabel (gaslevering).

Verleden week ontving ik in 2 verschillende enveloppen van Electrabel. In de ene zat een factuur waarop ik  € 1553.36 terug krijg, in de andere een creditnota van € 853.85 die ik moet betalen voor maart 2007.

Beide brieven spreken over dezelfde periode 2006-2007.

Na een hele namiddag afrekeningen bestuderen, kom ik er achter met welk soort praktijken Electrabel zijn winst maakt.

In januari 2006 kreeg ik een afrekening van Electrabel waar ik een € 512.90 moet opleggen. Bij telefonische navraag krijg ik het antwoord dat er een forfait gerekend is omdat ze mijn meterstand niet hebben gekregen van het opnamebedrijf. Door de ingewikkelde afrekeningen, stijgende energieprijzen en mijn blind vertrouwen stelde ik mij op dat moment geen vragen. Wat blijkt nu, de forfait die ze mij aangerekend hebben, was meer dan het dubbel van een normaal verbruiksjaar. Ik heb dus op dat moment al een volledig jaar vooraf betaald. Daarop laten ze mij nog iedere maand  € 136 voorschot bovenop betalen.

In januari 2007 hebben ze echter een probleem. Mijn meterstand heeft nog altijd niet de geschatte stand van 2006 bereikt. Wat is nu hun pracht oplossing ? In mijn afrekening vermelden ze voor de periode 2005-2006 als eindstand de geschatte waarde. Voor de periode 2006-2007 (waar duidelijk zou worden dat mijn meter wonderbaarlijk achteruit draait) vermelden ze als beginwaarde 2006 een aangepaste waarde.

Resultaat: ze rekenen mij 13.474 kwh 2 maal aan waardoor ik maar een deel terug krijg van de ondertussen € 1553 die ik al teveel betaald had.

Ik heb dus voor de 2e maal op rij een jaar op voorhand betaald, waarop ik dan iedere maand € 76 voorschot bovenop betaal.

Nog een jaar later in maart 2008 krijg ik een creditnota, waarop ik de terug gekregen som van 2007 moet terug betalen. En een nieuwe afrekening voor de periode 2005-2007 waarop ik het volle bedrag van € 1553.36 terug moet krijgen.

Doordat ik op dat moment het nog hoor donderen in Keulen, belde ik naar Electrabel. Daar kunnen ze me enkel vertellen dat er verschillende vreemde aanpassingen zijn gebeurd in mijn meterstand en dat ik beter bij hun klantendienst verdere uitleg moet vragen. Zo gezegd zo gedaan, wat blijkt nu? De klantendienst van Electrabel is het postkantoor. Hun contactpersoon is de postbeambte. Deze persoon kan geen enkele zinnige verklaring geven voor Electrabel hun praktijken, hetgeen mij niet echt verwondert. Ze hadden misschien beter mijn bakker op de hoek aangeworven als hun contactpersoon, dat zou voor mij minder ver zijn geweest. Het enige wat de postbeambte kan doen, is mijn klacht doorgeven.

De kers op de taart is dan nog de € 35 die ze mij meer aanrekenen in de herwerkte versie voor de meetactiviteit. Ze maken er een potje van en dat rekenen ze mij nog door ook.

Gezien het feit dat Electrabel mij schaamteloos als renteloze bank gebruikt en geen enkele zinnige uitleg kan of wil geven over hun aanpassingen aan mijn facturen (aanpassingen die boekhoudkundig onmogelijk zijn).

Kan ik alleen maar concluderen dat Electrabel een firma is die van zichzelf vindt dat ze boven de wet staan en zich daardoor schuldig kunnen maken aan wat ik maffiapraktijken noem.

In bijlage vindt u een kopie van de betreffende afrekeningen.

Vriendelijke groeten,
Wim De Smet


Van: Yves Goossen (yves_goossen@hotmail.com)
Verzonden: donderdag 20 maart 2008 9:36:28
Aan:wim de smet
CC: eco.inspec.fo@economie.fgov.be; temmerman@senators.senate.be; schelfhout@senators.senate.be; tony.van.parys@skynet.be; guy.swennen@skynet.be

Geachte Heer De Smet,
Beste Wim,

Hartelijk dank voor uw klacht die we op onze blog 'Klachten Plaintes Electrabel' zullen plaatsen en waarvan we een copie aan de inspectiedienst en enkele volksvertegenwoordigers zullen zenden.

Dien zelf ook een klacht in bij de inspectie ( eco.inspec.fo@economie.fgov.be ) en laat ons weten op welke manier deze klacht wordt onderzocht en afgehandeld.

Het is jammer dat Electrabel een deeltje van haar miljardenwinst niet gebruikt om een werkelijke klachtendienst op poten te zetten voor haar benadeelde klanten maar ook de federale regering die van de winsten van Electrabel profiteert, blijft ernstig in gebreke en doet niets om de consumenten te beschermen.

Hou ons op de hoogte van uw dossier.

Met vriendelijke groet,

Yves
http://electrabel-klachten-plaintes.skynetblogs.be/

PS. Het begint mij op te vallen dat ik nog geen enkele reactie ontving van de zogenaamde inspectiedienst van de federale regering (eco.inspec.fo@economie.fgov.be). Hopelijk zal het met de 'onafhankelijke' ombudsman Energie die de regering Verhofstadt vijf jaar geleden beloofde, niet dezelfde richting opgaan (als die ombudsman er tenminste ooit komt).

-----------------

De winst van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro

De operationele winst (EBITDA) van Electrabel steeg in 2007 van 2,44 miljard euro naar 2,97 miljard euro, een stijging van 21,7%. Dat staat in de gedetailleerde jaarrekeningen van de energiemultinational Suez, het moederbedrijf van Electrabel.
Suez betaalt minder belastingen dan ooit tevoren. Terwijl de consumenten 21% BTW op hun energie aangerekend krijgen, komt Suez er veel goedkoper van af. De energiegigant betaalt 11,3% belastingen op haar winsten.
De aandeelhouders van Suez doen een goede zaak. De dividenden stegen met 70% op 3 jaar tijd. In 2007 keerde Suez maar liefst 1,96 miljard euro uit aan de aandeelhouders. Daar bovenop werden ook nog eens voor 1,15 miljard euro eigen aandelen ingekocht. In totaal krijgen de Suez-aandeelhouders 3,11 miljard euro uitgekeerd.

Bron: PVDA-nieuws

video filmpje ElectraBrol te bekijken

10:54 Gepost door Jan Boeykens in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Senator Temmerman (Sp.a) Van: Yves Goossen (yves_goossen@hotmail.com)
Verzonden: donderdag 20 maart 2008 11:18:51
Aan: Senator Marleen Temmerman
(temmerman@senators.senate.be)

Geachte Mevrouw Temmerman,

Betreft: klachten energiefacturen Electrabel


Zoals U mij aanraadde, nam ik inzake de klachten over de energiefacturen met Electrabel, contact op met de heer Bruno Tobback die dit dossier mede voor de sp.a opvolgt.

Ik kreeg echter (nog) geen antwoord.

In bijlage zend ik U een kopie van de klacht van de heer De Smet.

In de hoop dat de sp.a haar slogan 'sp.a kiest voor gezinnen, niet voor Electrabel' kan waarmaken, en in afwachting van uw antwoord, teken ik,

Met vriendelijke groet,


Yves Goossen
http://electrabel-klachten-plaintes.skynetblogs.be/


-----------

Van: wim de smet
Verzonden: woensdag 19 maart 2008 9:50:56
Aan: yves_goossen@hotmail.com

Ik heb momenteel het volgend probleem met Electrabel (gaslevering).

Verleden week ontving ik in 2 verschillende enveloppen van Electrabel. In de ene zat een factuur waarop ik € 1553.36 terug krijg, in de andere een creditnota van € 853.85 die ik moet betalen voor maart 2007.

Beide brieven spreken over dezelfde periode 2006-2007.

Na een hele namiddag afrekeningen bestuderen, kom ik er achter met welk soort praktijken Electrabel zijn winst maakt.

In januari 2006 kreeg ik een afrekening van Electrabel waar ik een € 512.90 moet opleggen. Bij telefonische navraag krijg ik het antwoord dat er een forfait gerekend is omdat ze mijn meterstand niet hebben gekregen van het opnamebedrijf. Door de ingewikkelde afrekeningen, stijgende energieprijzen en mijn blind vertrouwen stelde ik mij op dat moment geen vragen. Wat blijkt nu, de forfait die ze mij aangerekend hebben, was meer dan het dubbel van een normaal verbruiksjaar. Ik heb dus op dat moment al een volledig jaar vooraf betaald. Daarop laten ze mij nog iedere maand € 136 voorschot bovenop betalen.

In januari 2007 hebben ze echter een probleem. Mijn meterstand heeft nog altijd niet de geschatte stand van 2006 bereikt. Wat is nu hun pracht oplossing ? In mijn afrekening vermelden ze voor de periode 2005-2006 als eindstand de geschatte waarde. Voor de periode 2006-2007 (waar duidelijk zou worden dat mijn meter wonderbaarlijk achteruit draait) vermelden ze als beginwaarde 2006 een aangepaste waarde.

Resultaat: ze rekenen mij 13.474 kwh 2 maal aan waardoor ik maar een deel terug krijg van de ondertussen € 1553 die ik al teveel betaald had.

Ik heb dus voor de 2e maal op rij een jaar op voorhand betaald, waarop ik dan iedere maand € 76 voorschot bovenop betaal.

Nog een jaar later in maart 2008 krijg ik een creditnota, waarop ik de terug gekregen som van 2007 moet terug betalen. En een nieuwe afrekening voor de periode 2005-2007 waarop ik het volle bedrag van € 1553.36 terug moet krijgen.

Doordat ik op dat moment het nog hoor donderen in Keulen, belde ik naar Electrabel. Daar kunnen ze me enkel vertellen dat er verschillende vreemde aanpassingen zijn gebeurd in mijn meterstand en dat ik beter bij hun klantendienst verdere uitleg moet vragen. Zo gezegd zo gedaan, wat blijkt nu? De klantendienst van Electrabel is het postkantoor. Hun contactpersoon is de postbeambte. Deze persoon kan geen enkele zinnige verklaring geven voor Electrabel hun praktijken, hetgeen mij niet echt verwondert. Ze hadden misschien beter mijn bakker op de hoek aangeworven als hun contactpersoon, dat zou voor mij minder ver zijn geweest. Het enige wat de postbeambte kan doen, is mijn klacht doorgeven.

De kers op de taart is dan nog de € 35 die ze mij meer aanrekenen in de herwerkte versie voor de meetactiviteit. Ze maken er een potje van en dat rekenen ze mij nog door ook.

Gezien het feit dat Electrabel mij schaamteloos als renteloze bank gebruikt en geen enkele zinnige uitleg kan of wil geven over hun aanpassingen aan mijn facturen (aanpassingen die boekhoudkundig onmogelijk zijn).

Kan ik alleen maar concluderen dat Electrabel een firma is die van zichzelf vindt dat ze boven de wet staan en zich daardoor schuldig kunnen maken aan wat ik maffiapraktijken noem.

In bijlage vindt u een kopie van de betreffende afrekeningen.

Vriendelijke groeten,
Wim De Smet

Gepost door: Yves | 20-03-08

De commentaren zijn gesloten.